16 Νοε 2020

Νοέμβρης 1973: Οι νέοι που τους έλεγαν αλήτες, σήκωσαν στα χέρια τους την Ελλάδα

 

«Τὶς ἡμέρες ἐκεῖνες ἔκαναν σύναξη μυστικὴ τὰ παιδιὰ καὶ λάβανε τὴν ἀπόφαση, ἐπειδὴ τὰ κακὰ μαντάτα πλήθαιναν στὴν πρωτεύουσα, νὰ βγοῦν ἔξω σὲ δρόμους καὶ σὲ πλατείες, μὲ τὸ μόνο πρᾶγμα ποὺ τους εἶχε ἀπομείνει:  

Μιὰ παλάμη τόπο κάτω ἀπό τ’ ἀνοιχτό πουκάμισο, μὲ τὶς μαῦρες τρίχες καὶ τό σταυρουδάκι τοῦ ἥλιου. Ὅπου εἶχε κράτος κι ἐξουσία ἡ Ἄνοιξη. 

Καὶ ἐπειδὴ σίμωνε ἡ μέρα ποὺ τὸ Γένος εἶχε συνήθειο νὰ γιορτάζει τὸν ἄλλο Σηκωμό, τὴ μέρα πάλι ἐκείνη ὁρίσανε γιὰ τὴν Ἔξοδο.  

Καὶ νωρὶς ἐβγήκανε καταμπροστὰ στὸν ἥλιο, μὲ πάνου ὡς κάτου ἀπλωμένη τὴν ἀφοβιὰ σὰν σημαία, οἱ νέοι μὲ τὰ πρησμένα πόδια ποὺ τους ἔλεγαν ἀλήτες.  

Καὶ ἀκολουθούσανε ἄντρες πολλοί, και γυναῖκες, καὶ λαβωμένοι μὲ τὸν ἐπίδεσμο καὶ τὰ δεκανίκια. 

Ὅπου ἔβλεπες ἄξαφνα στὴν ὄψη τους τόσες χαρακιές, πού `λεγες εἴχανε περάσει μέρες πολλὲς μέσα σὲ λίγην ὧρα. 

Τέτοιας λογῆς ἀποκοτιές, ὡστόσο, μαθαίνοντες οἱ Ἄλλοι, σφόδρα ταράχθηκαν. 

Καὶ φορὲς τρεῖς μὲ τὸ μάτι ἀναμετρῶντας τὸ ἔχει τους, λάβανε τὴν ἀπόφαση νὰ βγοῦν ἔξω σὲ δρόμους καὶ σὲ πλατείες, μὲ τὸ μόνο πρᾶγμα ποὺ τους εἶχε ἀπομείνει: μία πήχη φωτιὰ κάτω ἀπ’ τὰ σίδερα, μὲ τὶς μαῦρες κάννες καὶ τὰ δόντια τοῦ ἥλιου. 

Ὅπου μήτε κλῶνος μήτε ἀνθός, δάκρυο ποτὲ δὲν ἔβγαλαν. Καὶ χτυπούσανε ὅπου νά `ναι, σφαλῶντας τὰ βλέφαρα μὲ ἀπόγνωση. Καί ἡ Ἄνοιξη ὁλοένα τους κυρίευε. 

Σὰν νὰ μὴν ἤτανε ἄλλος δρόμος πάνω σ’ ὁλάκερη τὴ γῆ γιὰ νὰ περάσει ἡ Ἄνοιξη παρὰ μονάχα αὐτός, καὶ νά τον εἶχαν πάρει ἀμίλητοι, κοιτάζοντας πολὺ μακριά, πέρ’ ἀπ’ τὴν ἄκρη τῆς ἀπελπισίας, τὴ Γαλήνη ποὺ ἔμελλαν νὰ γίνουν, οι νέοι με τα πρησμένα πόδια που τους έλεγαν αλήτες, καί οἱ ἄντρες, καὶ οἱ γυναῖκες, καὶ οἱ λαβωμένοι μὲ τὸν ἐπίδεσμο καὶ τὰ δεκανίκια. 

Καὶ περάσανε μέρες πολλὲς μέσα σὲ λίγην ὧρα. Καὶ θερίσανε πλῆθος τὰ θηρία, καὶ ἄλλους ἐμάζωξαν. Καὶ τὴν ἄλλη μέρα ἐστήσανε στὸν τοῖχο τριάντα.» 

Οδυσσέας Ελύτης, Άξιον εστί 

 

ΥΓ: Συμφωνούμε ότι πρωτεύει η προστασία της ανθρώπινης ζωής και της υγείας. 

Το Πολυτεχνείο συμβολίζει ωστόσο, εκτός από τα αιτήματα της τότε εποχής που παραμένουν επίκαιρα, και τα ζητούμενα της εκάστοτε ιστορικής περιόδου. 

Και το θέμα είναι πώς απαντάς και ποιο θα είναι τελικά το "μετά" που θα πρέπει να απαντήσεις, όταν στο όνομα της προστασίας της υγείας, που είναι και ατομική και συλλογική ευθύνη, περνάνε νόμοι και καταναγκασμοί, που δεν προστατεύουν, αλλά, αντιθέτως, ρημάζουν την ανθρώπινη ζωή και τις ελευθερίες του ατόμου. 

Εκτός και αν σαν ανθρώπινη ζωή λογίζονται μόνο η δουλειά, ο ύπνος και το φαΐ. Η απάντηση σε όλα αυτά τα πρωτόγνωρα που ζούμε σήμερα είναι παραπάνω από αναγκαία.  

Μένει να βρούμε τον καλύτερο δυνατό συνδυαστικό τρόπο να τα αντιμετωπίσουμε.  

Θα μπορούσε για παράδειγμα, να υπάρξει συνεννόηση για την πορεία του Πολυτεχνείου, που να διασφάλιζε ολιγομελή συμμετοχή όλων των κομμάτων, φορέων και συλλογικοτήτων με σεβασμό στους υγειονομικούς περιορισμούς. Η καραντίνα δεν μπορεί να ακυρώσει το Σύνταγμα, τους θεσμούς και τα κόμματα. Δεν μπορεί να ακυρώνει τις θεμελιώδεις προσωπικές ελευθερίες. 

Από την πλευρά μας καταδικάζουμε την απόφαση του αρχηγού της αστυνομίας για απαγόρευση από τις 15 μέχρι τις 18 Νοέμβρη όλων των συγκεντρώσεων - συναθροίσεων σε όλη τη χώρα, σαν πράξη βαθιά αντιδημοκρατική που παραβιάζει το Σύνταγμα της χώρας μας. 

Συναδελφικά, 

Η Σ.Ε.