31 Ιουλ 2008

Η αποστολή και το έργο του ΟΜΕΔ (Οργανισμός Μεσολάβησης και Διαιτησίας)

Πήραμε ένα ενδιαφέρον άρθρο για τον ρόλο του ΟΜΕΔ από το μέλος του Διοικητικού του Συμβουλίου και πρώην Προέδρου του Συλλόγου μας Γιάννη Κόλλια και σας το παραθέτουμε:

Ο Οργανισμός Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ) ιδρύθηκε με τον νόμο 1876/1990 "Περί ελεύθερων Συλλογικών Διαπραγματεύσεων" που ψηφίστηκε το Μάρτη του 1990 επί Οικουμενικής Κυβέρνησης, με τη συμφωνία όλων των τότε πολιτικών κομμάτων της Βουλής (ΝΔ- ΠΑΣΟΚ- ΕΝΙΑΙΟΣ ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ) και των ενδιαφερομένων πλευρών, δηλαδή των συνδικαλιστικών οργανώσεων των εργαζομένων και των εργοδοτών (ΓΣΕΕ-ΣΕΒ-ΕΣΕΕ-ΓΣΕΒΕ).
Ο νόμος 1876/90 απεξάρτησε τις συλλογικές διαπραγματεύσεις από την κρατική κηδεμονία η οποία μονίμως από το 1936, τότε που πρωτοεισήχθησαν οι συλλογικές διαπραγματεύσεις ως θεσμός (Υπογραφή Συλλογικών Συμβάσεων, χρονολογείται από το 1915) και ο ΟΜΕΔ αποτέλεσε τον βασικό μοχλό υποβοήθησής τους και το πρώτο θεσμικό όργανο παραγωγής κοινωνικού διαλόγου ανάμεσα σε κοινωνικούς ανταγωνιστές.
Ο ΟΜΕΔ είναι ανεξάρτητο νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου που λειτουργεί κατά παρέκκλιση των διατάξεων για το δημόσιο τομέα που παρέχει υπηρεσίες κοινωνικού χαρακτήρα. Είναι δηλαδή φορέας ανεξάρτητος με διοικητική και λειτουργική αυτοτέλεια.
Διοικείται από 11μελές διοικητικό συμβούλιο, του οποίου την πλειοψηφία έχουν οι κοινωνικοί εταίροι (3 εκπρόσωποι ΓΣΕΕ, 3 εκπρόσωποι εργοδοτικών οργανώσεων και 5 εκπρόσωποι πανεπιστημιακών και επιστημονικών φορέων).
Τα έσοδα του Οργανισμού με βάση το Ν.1876/90, προέρχονται κυρίως από εισφορές εργοδοτών και εργαζομένων, που κατευθύνονται στην Εργατική Εστία και αποδίδεται στον ΟΜΕΔ το 2% αυτών.
Ο βασικός σκοπός του Οργανισμού είναι να προσφέρει υπηρεσίες, πρωταρχικά Μεσολάβησης και επικουρικά μόνο Διαιτησίας. Στοχεύει δηλαδή στην πρόληψη των συγκρούσεων με την επίλυση των συλλογικών διαφορών μέσα από ένα ουσιαστικό διάλογο, ο οποίος οδηγεί στην υπογραφή ΣΣΕ και στην αποφυγή προσφυγής στη Διαιτησία. Αυτό δεν σημαίνει ότι ο ΟΜΕΔ υπερασπίζεται τα συμφέροντα ΕΡΓΟΔΟΤΩΝ ή ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ αλλά αναζητά κοινούς τρόπους που και οι δύο πλευρές με δική τους θέληση θα θεσπίσουν συλλογική σύμβαση και προστατεύεται από το Σύνταγμα.
Σύμφωνα με τα παραπάνω είναι αναληθείς οι ισχυρισμοί που προβάλλονται από το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας τελευταία ότι δηλαδή:
  1. ο προσφεύγων πρώτος στον ΟΜΕΔ έχει και την εύνοια της απόφασης, δεδομένου ότι το δικαίωμα προσφυγής το έχουν και τα δύο μέρη εργοδότες και εργαζόμενοι.
  2. ευθύνεται ο ΟΜΕΔ, που με αποφάσεις του επηρέασε τα μισθολόγια των ΔΕΚΟ, δεδομένου ότι ελάχιστες από τις προβληματικές ή μη ΔΕΚΟ έχουν προσφύγει στον ΟΜΕΔ, ελαχιστότατες δε πάνω από μία ή δύο φορές.
Οι μεσολαβητές - διαιτητές κληρώνονται πλην της περίπτωσης που τα δύο μέρη εργοδότες - εργαζόμενοι συμφωνούν σε κάποιον. Υπάρχει το δικαίωμα και στα δύο μέρη για μία φορά να εξαιρέσουν από τις διαπραγματεύσεις τον κληρωθέντα μεσολαβητή-διαιτητή, γεγονός το οποίο έχει συμβεί αρκετές φορές και μαρτυρά την αντικειμενικότητα, διαφάνεια και αξιοπιστία του Οργανισμού.
Ο Οργανισμός έχει χειριστεί στα χρόνια λειτουργίας του 3.200 υποθέσεις με σημαντικό ποσοστό επιτυχούς κατάληξης, δηλαδή στις 1.900 υποθέσεις μεσολάβησης που πραγματοποιήθηκαν στο διάστημα 1992-2007 το 52% περίπου κατέληξε σε συλλογική σύμβαση εργασίας.
Είναι λοιπόν, σαφές ότι ο Οργανισμός Μεσολάβησης και Διαιτησίας ενισχύει τον κοινωνικό διάλογο, στηρίζει τις ελεύθερες συλλογικές διαπραγματεύσεις και εδραιώνει την εργασιακή ειρήνη.
Είναι άδικο λοιπόν σήμερα να γίνεται επίθεση στον ΟΜΕΔ και να του χρεώνεται η όποια αποτυχία της κυβερνητικής πολιτικής.

Γιάννης Κόλλιας
Μέλος Δ.Σ. ΟΜΕΔ
Εκπρόσωπος ΓΣΕΕ